keskiviikko 9. syyskuuta 2015

Auton vuosihuolto. työssäoppimisen näyttö.

huollettavaksi tuli auto johon kertyy hyvin vähän vuodessa kilometrejä ja huollot aina tehty ajallaan joten autoon tehtiin vain tarvittavat toimenpiteet.




huolto aloitettiin tarkistamalla silmämääräisesti auton ulkopuoliset vauriot, jonka jälkeen auto nostettiin nosturilla ylös.



auton ollessa ylhäällä tarkastettiin alusta, jarrut, mahdolliset välykset sekä vetoakseliston ja moottorin suojat. tarkistuksen jälkeen moottorin alta otettiin irti pohjapanssari, jotta autoon pääsee vaihtamaan öljyt sekä öljyn suodattimen.



moottori alhaalta päin katsottuna.


vanhat öljyt valumassa pois












öljyproppu













moottori öljyn vaihto aloitetaan irroittamalla öljypohjasta proppu, josta vanha öljy pääsee valumaan pois, tämän jälkeen proppu kierretään takaisin ja kiristetään paikoilleen.



vanha suodatin irroitettuna

uusi suodatin paikoillaan




















moottori öljyn poistamisen jälkeen vaihdetaan öljynsuodatin. suodatin kierretään irti käsin tai työkalujen avulla.
vanhan suodattimen irroituksen jälkeen täytyy tarkistaa että myös tiiviste irtosi vanhan suodattimen mukana, jotta uuden asennus onnistuu oikein.
uudessa suodattimessa olevaa tiivistettä kannattaa kostuttaa hiukan öljyllä, jotta tiiviste asettuu paikoillen oikein! tämän jälkeen uusi suodatin kierretään paikalleen ja kiristetään sopivalle tiukkuudelle.

öljyä koneeseen


öljymäärän tarkistus tikku




















suodattimen sekä propun ollessa paikallaan, autoon voidaan asentaa takaisin pohjapanssari. pohjapanssarin takaisin laiton jälkeen auto lasketaan maan tasalle ja moottoriin lisätään sopiva määrä öljyä. öljyn lisäyksen jälkeen moottori täytyy käynnistää ja antaa käydä hetken jotta uusi suodatin täyttyy öljystä. tämän jälkeen moottori öljyn määrä tarkistetaan öljytikusta.



vanha ja uusi raitis ilmansuodatin












viimeisenä tässä huollossa autoon vaihdettiin raitis ilmansuodatin, joka suodattaa sisätila puhaltimille tulevasta ilmasta roskat pois. kyseisessä autossa tämä suodatin sijaitsee moottori tilassa apukuskin puolella muutaman ruuvin takana.



bluetooth adapteri diagnostikka testerille



kun kaikki huollon vaatimat osat on vaihdettu, tarkistettu ja auto on todettu toimivaksi, niin auton mittaristosta täytyy "nollata" huoltovälin merkki valo sekä kirjata huoltokirjaan tehty huolto. merkkivalon  nollaus tapahtuu tietokoneen avulla kirjaamalla auton diagnostiikkaan huolto suoritetuksi.

4 kommenttia:

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Meillä on autoon tulossa vesipumpun vaihto eteen, ja myös ilmansuodatin tulisi vaihtaa. Nyt auto on jotenkin tunkkainen, etenkin jos päästää ilmaa puhaltimista, niin se ei ainakaan auta asiaa. Mielenkiintoinen postaus kuitenkin.

    https://www.korpiauto.fi/autovaraosat

    VastaaPoista
  2. Mielenkiintoista lähteä lukemaan näistä vuosihuoltoon liittyvistä asioista. Ellen väärin muista niin meillä se olisi pian edessä. Öljynsuodatin ehdottomasti vaatii jo vaihtoa. Kiitos, tämä hieman valaisi mitä muuta on edessä.
    https://www.jjlservice.fi/autohuolto

    VastaaPoista
  3. Kiva, että selitit mitä tässä vuosihuollossa tapahtuu. Meidän pitäisi oma menopeli viedä MINI-huoltoon. Mies on aina nämä hommat hoitaneet, itse en koskaan ole huoltamolla edes käynyt. Olisi kuitenkin kiva joskus päästä seuraamaan.
    https://www.mrvuorinen.fi/

    VastaaPoista
  4. Tuliko tässä myös korkeapainepumppu tarkistettua? Meiltä lytyy nimittäin auto, ja siihen täytyisi uusi korkeapainepumppu hankkia. Se onkin aivan ensimmäinen kerta, kun se täytyy vaihtaa. Sitä en tiedä, kauanko ne yleensä kestävät. Ei ole näin maallikkona kokemusta. https://www.dieselosa.fi/common-rail--pumput

    VastaaPoista