tiistai 18. marraskuuta 2014

sähkötekniikan perusteet 1. tehtävä 2

käynnistin
1. nimeä käynnistimen pääosat:
   - tasasähkö moottori
   - siirtorele eli solenoidi
   - siirtohaarukka ja käynnistyshammaspyörä

2. kuinka käynnistin lähtee pyörimään?
   -käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avainta käännetän virtalukossa käynnistys asentoon, silloin yhdistyy ns. heräte virta solenoidin pito- ja veto käämeille. magneetti kenttä vetää rautasydämmen solenoidin sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämmen toiseen päähän nivelöity siirtrohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän, vauhtipyörän hammaskehälle. Heräte virran tullessa solenoidille, solenoidin toisessa päässä oleva kosketus levy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä käynnistimen sisään menevän kaapelin jolloin käynnistimen sisään menee virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörimään.

3. nimeä solenoidin tehtävät.
   - solenoidin on tarkoitus siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon jotta käynnistin toimii
- solenoidi yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille
solenoidi
 
4. käynnistysjärjestelmän kytkentä kaavio:
  (VW vento)


5. kuinka paljon käynnistin ottaa akulta virtaa?
   - käynnistin ottaa akulta maksimissaan 146-178 A (VW vento)
   - käynnistmen ottaman virran määrä riippuu käynnistimen koosta sekä siitä että minkä kokoista moottoria se joutuu pyörittämään.

6. mittaa solenoidin käämit.
   - pitokäämi: n.2 ohmia
   - vetokäämi: n. 0,05 ohmia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti