1. luettele kolme tyypillisintä käynnistinvian ilmenemistapaa:
- käynnistin ei pyöri tai pyörii kehnosti-
- käynnistin pyörii mutta ei pyöritä moottoria.
- käynnistin ei kytkeydy irti käynnistyksen päätyttyä
2. missä todennäköisimmin on vika, kun käynnistin ei pyöri kunnolla ja valot himmenevät?:
- akussa on alhainen jännite tai akun navoissa/johdoissa on huono kontakti.
3. miten käynnistimen vapaakytkimen luisto käynnistäessä ilmenee?:
- käynnistin pyörii mutta moottori pyörii heikosti tai ei ollenkaan.
4. miksi akun kunto ja varaustila on tarkastettava ennen käynnistinpiirin mittauksia?:
- akun kunto ja varaustila täytyy tarkistaa ennen mittauksia, jotta mittausten yhteydessä mittaus tulokset ovat oikeat.
5. mitä vikoja käynnistinjärjestelmästä pyritään löytämään jännitehäviömittauksilla?:
- pyritään löytämään kohdat jossa jännitehäviö tapahtuu (yleensä alimitoitetut kaapelit tai hapettuneet liitokset)
6. kuinka paljon jännitehäviö saa enintään olla käynnistimen maattopuolen mittauksessa, jos käynnistimen ottama virta on 300A?:
- n. 0.3- 0.4 V
7. miksi akun maadoituskaapeli on irroitettava ennen käynnistimen irroistusta?:
- kun käynnistin irroitetaan, plus puolen virta johto jää vapaaksi moottori tilaan ja saattaa ottaa kontaktin maadoitteettuun kohtaan ja aiheuttaa oikosulun, akun maadoitus kaapelin irroittaminen estää tämän.
8. mitä tarkastuksia teet puretun käynnistimen osille?:
- osien kunto
- laakerien välys
- kuinka paljon osat ovat kuluneet. (halkaisijat)
9. mitä on otettava huomioon käynnistimen hiiliharjojen uusinnassa?:
- hiiliharjat pitää juottaa oikealle paikalleen kunnolla.
- juotokset eivät saa olla "kylmiä"
10. mitä on varottava käynnistimen osien pesussa?:
- pesunesteen on sovelluttava sähköosien pesuun
- pesuneste ei saa olla syövyttävää, jotta se ei syövytä eristelakkaa.
11. mitä merkitystä on oikealla siirtoreleen toimintaliikkeen pituudella?:
- jos toimintaliike on liian pitkä, se saattaa vaurioittaa rattaita.
- jos toiminta liike on liian lyhyt, startti ei välttämättä kytkeydy moottoriikunnolla tai ollenkaan.
12. mitä on otettava huomioon käynnistimen luukkoonjarrutuskokeessa?:
- akun jännite oltava tarpeeksi suuri
- luukkon jarrutus ei saa kestää kauaa, sillä käynnistin rasittuu ja kuumenee nopeasti!
- jännite saa alentua lukkoon jarrutuksessaenintään noi yhden voltin (1V)
-Tehtävä tehty parityönä! Sini & Topi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti