1. Selvitä jostain etuvetoisesta autosta eri vaihteiden välityssuhteet ja mikä on vetopyörästön osuus siihen.
- Ensimmäinen vaihde: 3.285:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1
2.Kuinka synkronointilaite toimii? Kuuluuko se kaikkin vaihteisiin?
- synkronilaitteella saatetaan kytkentätilanteessa olevan hammaspyörän pyörimisnopeus yhtä suureksi siirtoholkin pyörimisnopeuden kanssa.
- kuuluu kaikkii vaihteisiin.
- kuuluu kaikkii vaihteisiin.
3.Milloin autossa on jakovaihteisto?
- käytetään neliveto autoissa.
4.Mikä on kytkinakselin tehtävä tai tehtävät?
-kytkimen tehtävänä on kytkeä ja irroittaa moottorin ja voimansiirtolaitteiden yhteys.
5.Kuinka vaihteistossa estetään useamman vaihteen yhtä aikaa kytkeytyminen?
- siirtoakseleiden siirtomekanismien pitää olla sellaiset että vain yhtä akselia voidaan siirtää kerrallaan, toisten ollessa vapaa-asennossa.
6.Mitä öljyjä vaihteistoissa käytetään?
- jos on likkuva hammastus niin on käytettävä korkea paine öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.
7.Selvitä esim. kuvalla, mikä on jonkin vaihteiston oikea öljymäärä.
8.Kuinka siirtopyörävaihteisto ja siirtoholkkivaihteisto eroavat toisistaan?
- siirtopyörävaihteistossa välityksen kytkentä tapahtuu voimaa välittävää hammaspyörää siirtämällä.
- siirtoholkkivaihteistossa vaihde kytkeytyy siten, että pääakseliin uraliitoksella kiinnitetyillä siirtoholkeilla kytketään halutun vaihteen hammaspyörä kiinteästi pääakseliin.
9.Nimeä synkronilaitteen pääosat.
- 1. Synkronointilaitteen runko
2. Jousi rengas
3. Synkronipala
4. Siirtoholkki
5. Synkronirengas
6. Pääakselin hammaspyörä
2. Jousi rengas
3. Synkronipala
4. Siirtoholkki
5. Synkronirengas
6. Pääakselin hammaspyörä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti