torstai 5. helmikuuta 2015

Tehtävä 3, voimansiirto, vaihteisto.

1. Selvitä jostain etuvetoisesta autosta eri vaihteiden välityssuhteet ja mikä on vetopyörästön osuus siihen.
 
- Ensimmäinen vaihde: 3.285:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1
 
 
2.Kuinka synkronointilaite toimii? Kuuluuko se kaikkin vaihteisiin?
 
- synkronilaitteella saatetaan kytkentätilanteessa olevan hammaspyörän pyörimisnopeus yhtä suureksi siirtoholkin pyörimisnopeuden kanssa.
- kuuluu kaikkii vaihteisiin.
 
 
3.Milloin autossa on jakovaihteisto?
 
- käytetään neliveto autoissa.
 
 
4.Mikä on kytkinakselin tehtävä tai tehtävät?
 
-kytkimen tehtävänä on kytkeä ja irroittaa moottorin ja voimansiirtolaitteiden yhteys.
 
 
5.Kuinka vaihteistossa estetään useamman vaihteen yhtä aikaa kytkeytyminen?
 
- siirtoakseleiden siirtomekanismien pitää olla sellaiset että vain yhtä akselia voidaan siirtää kerrallaan, toisten ollessa vapaa-asennossa.
 
6.Mitä öljyjä vaihteistoissa käytetään?
 
- jos on likkuva hammastus niin on käytettävä korkea paine öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.
 
 
7.Selvitä esim. kuvalla, mikä on jonkin vaihteiston oikea öljymäärä.
 
 
8.Kuinka siirtopyörävaihteisto ja siirtoholkkivaihteisto eroavat toisistaan?
 
- siirtopyörävaihteistossa välityksen kytkentä tapahtuu voimaa välittävää hammaspyörää siirtämällä.
- siirtoholkkivaihteistossa vaihde kytkeytyy siten, että pääakseliin uraliitoksella kiinnitetyillä siirtoholkeilla kytketään halutun vaihteen hammaspyörä kiinteästi pääakseliin.
 
9.Nimeä synkronilaitteen pääosat. 
 
- 1. Synkronointilaitteen runko
   2. Jousi rengas
   3. Synkronipala
   4. Siirtoholkki
   5. Synkronirengas
   6. Pääakselin hammaspyörä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti