keskiviikko 8. helmikuuta 2017

anturisignaalien tutkiminen

Tehtävänämme oli mittailla oskilloskoopilla erilaisia antureita. Antureiden sijainnin selvitimme autodatasta. Tutkittavia antureita olivat: kampiakselin/nokka-akselin asentotunnistimen signaali, ilmamassamittarin/imusarjan painetunnistimen signaali, lambda-anturin signaali ja sytytyslaitteiston ensiö- ja toisiojännitesignaali. Autosta josta teimme mittaukset (Skoda Octavia -15) emme löytäneet kampiakselin asentotunnistimen anturia, joten korvasimme sen ABS-anturilla, sillä mittaustapa on kummassakin samanlainen, sillä anturi on induktiivinen.
 Mittaus tapahtuu liittämällä mittausjohtimet anturiin siten että se pysyy toiminnassa ja samalla pystyy mittaamaan signaalit. Tietokoneelta valittiin kohta ''Autot'' josta pystyi valitsemaan mitattavan kohteen, jonka jälkeen tietokone avasi sivun jossa kerrotaan kuinka johdotukset liitetään ja kuinka mittaus tapahtuu, sen ohessa löytyi myös esimerkkikäppyrät joista näki minkälainen käppyrän kuuluu mitattaessa olla.


ABS-anturin mittaus ABS-anturi on induktiivinen, kaksinapainen anturi. Induktiiviseen anturiin induktoituu jännite kun hammaskehä leikkaa anturin magneettikentän . Toimintaa mitataan liittämällä mittausjohtimet ABS-anturin liittimiin oskilloskoopilta. Käppyrää tulee sen mukaan mitä renkaat pyörivät, tiheämpää pyöriessä lujempaa ja loivempaa kun renkaat pyörii hitaampaa.




 


 Nokka-akselin asentotunnistimen mittaus

 Skodassa Nokka-akselin asentotunnistin on Hall anturi.Hall anturin toiminta perustuu elektroneihin vaikuttavaan magneettiseen voimaan, joka aiheuttaa jännite-eron johtimen reunojen välille. Hall-anturin toiminta ei perustu induktioon, joten se pystyy havaitsemaan myös paikallaan pysyviä magneettikenttiä. Hall anturin käppyrä eroaa induktiiviseen siitä että se on kantikasta ja indukstiivissä on terävämpää. niiden ero on myös siinä että hall anturi toimii sähkön avulla ja induktiivinen tuottaa itse sähkön magneettikentän avulla, niinkuin ylempänä mainittu. Oskiloskooppi liitetään taas y haarroilla liittimeen ja mitataan. näytölle piirtyy nokka-akselin hampaiden kuvio ja siitä voidaan päätellä nokka-akselin asento.



ilmamassa mittarin mittaus.

ilmamassamittarin tehtävänä on mitata kuinka paljon ilmaa moottori saa eri kierroksilla, jotta ilman sekaan osataan syöttää oikea määrä polttoainetta. Mitä enemmän kierroksia sitä enemmän ilmaa, videolta näkyy vaihtelut eri kierroksilla. Oskiloskoopilla mitattessa nähdään jos auto saa esim liian vähän ilmaa. Taas teimme liittimelle y haarat ja liitimme oskiloskooppiin. Teimme tämän mittauksen E46 Bemariin, koska Skodassa ei ollut ilmanmassamittaria'




Imusarjan painetunnistimen signaalin mittaus Imusarjan painetunnistin eli MAP anturi kertoo moottorin ohjausyksikölle, minkä suuruinen paine imusarjassa kulloinkin vallitsee. Ilman lämpötilan, paineen ja moottorin pyörintänopeuden perusteella ohjausyksikkö laskee moottorin kuormitustilanteen, jonka perusteella polttoaineen suihkutusmäärää ja sytytysennakkoa säädetään.Tyhjäkäynnillä käppyrä on tasaista, mutta muuttuu kaasuttaessa, videossa muutos on aika heikosti havaittavissa, koska unohdimme muuttaa asetuksia.




Sytytyslaitteiston ensiö- ja toisiojännitesignaalin mittaus.

Mittauksessa käytimme skodassa olevia yksikkö puolia. Sytytys puolassa olevasta ensiökäämistä katkotaan virtaa jolloin ensiökäämi synnyttää jännite piikin. Jännite piikki ohjataan toisiokäämille, joka vahvistaa jännitepiikin vielä suuremmaksi jännitepiikiksi. toisiokäämin synnyttämä suuri jännitepiikki ohjataan sytytystulpalle. Mittauksessa mittasimme virtapihdeillä puolan ensiökäämille menevää virtaa, puolan virtajohdosta (vihreä kuvaaja), jännitettä puolalta tulevasta signaali johdosta (sininen kuvaaja). Toisiokäämin jännitepiikkejä ja kipinän palo aikaa mittasimme puolan päälle asetettavalla yleistoisio adapterilla (punainen kuvaaja).





 Lambda-anturin signaalin mittaus.

 Mittasimme samaan aikaan ennen ja jälkeen katalysaattorin olevat lambda-anturit. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun jäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle.Mittauksessa mittasimme lambdalta tulevasta signaalijohdosta lambda-anturin signaalijännitettä. Kaasuttaessa signaali muuttuu tiheämmäksi. Etummaisen lamdan jännite vaihtelee 0.1V-0.9V välillä (0.1V laihalla/0.9V rikkaalla)



Ryhmässämme oli tekemässä Minka, Sarissa ja Topi.

Tehtävä oli suhteellisen haastava sekä laaja, mutta mielestäni onnistuimme tehtävässä hyvin :) 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti